OGC API Tiles en Styles
Met de Vector Tiles (OGC API Tiles en Styles), kunnen gebruikers zelf de vormgeving van hun kaart bepalen. Een andere kleur voor de wegen? Een onderscheidende kleur blauw voor meren en rivieren? Objecten, bijvoorbeeld straatnamen, niet tonen of meer transparant? Zo ben je niet langer beperkt tot één opgemaakte kaartstijl.
Gebruikers die de visualisaties van de WMTS gebruiken vertelden ons dat bepaalde visualisaties voor specifieke toepassingen qua kleurstelling lastig te combineren zijn met eigen kaartmateriaal. Dit is niet zo gemakkelijk te wijzigen, omdat het huidige kaartmateriaal via online services uit plaatjes (PNG of JPEG) is opgebouwd en van tevoren is gemaakt. Het is daarom niet mogelijk om de stijl van de kaart aan te passen. Met de komst van Vector Tiles is dit wel mogelijk. Vector Tiles zijn in tegenstelling tot statische PNG of JPEG kaarten kleiner en bestaan uit (vector) informatie, wat gebruikt wordt om de kaart een stijl mee te geven.
De OGC API Tiles en Styles zijn gebaseerd op een alternatieve technologie, zoals bijvoorbeeld ook in Google Maps wordt toegepast. De OGC standaard is gebaseerd op moderne REST API’s, voor meer informatie klik hier. Dit maakt de data ook voor techneuten met minder GEO/GIS kennis toegankelijker. Bij iedere dataset zorgt PDOK voor een duidelijke en herkenbare styling die ook door gebruikers aangepast kan worden. Zo begin je niet helemaal vanuit het niets.Voor de Vector Tiles zijn de OGC API specificaties van de Common, Tiles en Styles toegepast. In de conformance API staan details per dataset vermeld. Voor de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)Link naar een externe pagina, Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)Link naar een externe pagina en Bestuurlijke Gebieden uit de BRKLink naar een externe pagina zijn deze producten beschikbaar.
Om een idee te krijgen is er naast de reguliere PDOK viewerLink naar een externe pagina ook een PDOK vectortile viewerLink naar een externe pagina gemaakt. Daarmee is het mogelijk om interactief de data en de styling te bekijken en bijvoorbeeld interactief te ‘spelen’ met kleurwijzigingen.
Voor een developer zijn de mogelijkheden natuurlijk eindeloos!